Tuesday, October 16, 2007

Sturm - und a little drang

DN:s kulturdels förstasida kan man idag se en helbild på en frustande, stirrande och stampande Dan Ekborg, samt rubriken Dan Ekborg ger allt. Nu tänker jag inte försöka överträffa den här stringenta kritiken av svensk teater, men jag vill ändå dela med mig av min initiala reaktion på det jag såg. Och det var ett trött: "Varför det?". Varför måste Dan Ekborg ge allt? Varför måste varje "enastående" framträdande på den svenska nationalscenen vara en så programmatisk och platt inkarnation av allt som åsyftas när man gör sig lustig över pretentiös scenkonst? Varför måste känslorna vara så himla stora? Varför måste det skrikas så mycket? Varför måste alla stampa så förtvivlat?

Ge mig ett Dramaten där man mumlar på scen, där karaktärerna inte ständigt pendlar mellan dödsångest och manisk eufori. Ge mig en enda pjäs som inte handlar om tillvarons outhärdliga ledsamhet. Jag vet att livet är jobbigt! Jag behöver inte Dan Ekborgs tvångsmässigt sturm und drang-impregnerade manér att förkroppsliga min ångest. Min ångest är ett vitt Excel-ark, knän på byxorna, aftonbladet.se, en efterbliven min, eftermiddagsfika kl 14.00, att fyra timmars arbetsdag aldrig blir praxis. I challenge you, Dan. Gör det på scen.

5 comments:

Anonymous said...

Jag tycker Dan Ekborg verkar vara ett freak. Major ADHD.

Anonymous said...

Omg jag vet! Svensk teater förstör svensk film också känns det som, eftersom alla skådespelare typ är teaterskådespelare. Så jävla trött på eufori-och-mani-grejen du nämner. I nian praoade jag på Stadsteatern och typ det enda jag gjorde var att se genrep hela dagarna. Det var jättetråkigt!

TORGNYSDOTTER said...

Lysande inlägg, i en lysande blogg!

Karin Ch said...

Åh vilket lysande lysande inlägg. "Eufori och mani"... ja, men är det så det är "på rikigt"?
"Men teater skall inte vara på riktigt!"
Nähä, men jag känner ändå sånt främlingsskap inför spattiga kungar i papperskronor som får adhd-utbrott på scen, hur "magiskt" är det?

E said...

sanna: Han är en fantastisk människa.

flunky: Man borde verkligen inte utsätta barn för sådant. Det sätter djupa spår.

torgnysdotter: Jag rodnar...

mitt briljanta jag: ...ännu mera nu. Tack!