Friday, December 14, 2007

Kids

Jag träffade någon igår och det visade sig att vi hade gått i samma skola i mellanstadiet. När jag redogjorde för vilka lärare jag haft insåg jag att jag mobbat nästan allihopa. Jag var strulig, kastade saxar, fällde spydiga kommentarer, hånlog. Jag hittade lärarnas soft spots (skilsmässa, ensamhet, alkoholmissbruk, nervositet) och slog till, hårt och flera gånger. Om jag träffade mitt elvaåriga jag skulle jag ge honom en innerlig kram, och sedan skulle jag bussa ut honom i snön och låta de andra barnen mula honom. Var kommer hatet ifrån?

5 comments:

Internal server error said...

Min bild av dig som elvaåring: liten, mager gosse som ofta satt ensam på sitt rum och läste dinosaurieböcker och inte kunde öppna en konservburk utan mammas hjälp. Förvirrande.

E said...

Jag levde två liv.

Anonymous said...

Liten, mager, dinosaurieböcker... Awwww! *nyper tag i gossens kinder på äkta kärringmanér*

Anonymous said...

Och det här med två liv, jag trodde att jag var on top of things ända tills mamma kom hem gråtande från ett föräldramöte och skrek att hon minsann fick skämma ögonen ur sig när klassföreståndaren berättade att "Alice är den struligaste flickan i klassen, hemskt oförskämd ibland". Mycket obehagligt att få sin världsbild raserad så.

Anonymous said...

Min bild av dig som elvaaring: ett skyggt gossebarn iford roda strumpbyxor och med en hangiven karlek endast till kossor, mamma och Europes "Carrie". Du var valdans sot.

Men naturligtvis anade vi alla att det vilade en mystisk andra personlighet bakom din elegant konstruerade mors-lilla-olle-fasad: en hanfull elaking som kastade saxar pa lektionstid och bara vantade pa att bli langre an oss.