Thursday, November 22, 2007

Giulio

Jag har fått en scanner. Och nu tänkte jag göra en lista över mina snyggaste bokomslag och lägga upp bilderna här. Dessvärre har jag ju jinxat hela listan med bilden på ee cummingsomslaget nedan. Så allt som kommer följa lär bli en lång räcka besvikelser. Men det är faktiskt något man får räkna med om man kommer hit.

Italien är ett efterblivet och jobbigt land i många avseenden. Men en sak har de förstått, och det är bokomslag. Det finns många bra förlag som satsar på formgivning, men bäst av dem alla är Einaudi. Deras typsnitt är så snyggt att jag blir alldeles matt. Jag känner igen det på en halv sekund. Som en lite queer och lätt nervig Times New Roman. En TNR som glömt ta sina beta-blockerare. Men ingen utflippad och jobbig borderline-fjortis! Bäst gillar jag de helvita omslagen utan bild med svart text, från mitten av nittiotalet.

6 comments:

salvada kant said...

Åh, vad roligt, jag ska också fixa min scanner! Och min kamera. Och ett fint bildbehandlingsprogram.
Sedan kan jag lägga upp min extensiva samling Céline Dion-klipp, typ "Célines snyggaste frisyrer", "Topp Tio sexigaste René Angelil"osv.

E said...

Du behagar driva med mina pretentioner? Jag låter det passera för den här gången, med hänsyn till ditt... predikament.

Men visst är omslaget snyggt? Vet du om man kan importera ett typsnitt från en pdf, till exempel?

Anonymous said...

Vilket vackert teckensnitt! Och jag väntar med anticipation på bokomslagen.

salvada kant said...

Ja, ur-ursnyggt!
Och usch då, jag vet verkligen inte. Har du kollat runt på freebie-typsnittssajterna? Fast de kanske är ganska crude allesammans?

salvada kant said...

(Och jag noterade cummingscitatet du hade som titel för några inlägg sen, you little bewilderer you.)

E said...

Moa: Nu får jag prestationsångest. Det blir inget, jag blåser av allt!

Salvada: Ja, de är crude indeed. Och vilken självbehärskning att säga det först nu!