Thursday, November 22, 2007

Omslag 1

Okej, nu sätter vi igång med listan över snygga bokomslag. Jag vill förtydliga ett par saker bara:

  • Detta är ingen lista som tar hänsyn till hela världens utgivning, utan begränsar sig till de få böcker jag har i mina hyllor här hemma. Därför kommer böckerna till största del vara skrivna av europeiska män, som det brukar bli när man upprättar listor.
  • Jag tar ingen hänsyn till om boken är bra eller ej. Jag har förmodligen i de flesta fall inte ens läst ut den.
  • Omslagen rankas inte sinsemellan. ALLA OMSLAG ÄR LIKA FINA!
  • Om allt går som det ska lägger jag upp ett omslag om dagen.




Den här fina pocketutgåvan från 1982 har tummats av många ängsliga händer. Ni som kan er omslagstrivia ser direkt att det är Bo Berling som formgivit den.

Det är en ständig fråga om man ska låta namnet på författaren eller boktiteln dominera framsidan. Själv föredrar jag att titeln utgör blickfånget, men just här har Berling på ett djärvt åttiotalssätt maxat Sartres hela namn i en fet Arial och låtit det trycka ner den stackars Antoine Roquentins plågade huvud mot bildens nederkant. Arial är ju ofta ganska snyggt, lite som Helveticas mer sansade syster.

7 comments:

salvada kant said...

Jag känner mig lite rädd för dig nu.
Det går nog över.

Anonymous said...

Jag blev också en smula nervös.
And I like it!

E said...

Mina barn. Var inte rädda. Det är bara Arial.

Anonymous said...

Det är fredag. Jag är förkyld. Rastlös. Så jag har scannat mina sex snyggaste bokomslag!

E said...

Mina idéer sprider sig som vinterkräksjukan.

Karin Ch said...

Omlaget ger mig följande associationer, och: jag vet att jag antagligen inte kan betraktas som fullt frisk då jag nu så sturskt radar upp dem, men skitsamma!


lägenhet i förorten, garderob full med kassar, en påse fylld med gamla julprydnader (mest glitter och flirtkuletomtar), folköl på bordet, klockradio, 80-tal, det gör ont att gå ut på balkongen så kallt är det.

Anonymous said...

bra start