Monday, December 24, 2007

Arlanda

Jag ska sova hos mamma inatt, för imorgon bitti ska vi åka och hämta syster d.y. på Arlanda. Jag har tagit på mig rollen som oljan på vågorna mellan kvinnorna i min familj. Att sätta mamma och endera systrarna i samma bil är ett cyniskt experiment som nästan alltid slutar i tårar. Därför åker jag med och avstyr samtalet från de allra sårigaste och skuldbetyngda ämnena. En gång åkte mamma själv och hämtade min syster på flygplatsen. Det första hon sa när hon såg henne i ankomsthallen var:

- Du har blivit riktigt... korpulent!

På väg till Skarpnäck berättade mamma om när hon och pappa var på väg till en fest. Det här var i slutet på sextiotalet, och mamma var relativt nyinflyttad till Stockholm från Kalmar. Pappa hade sagt, lite trevande:

- Eh, på den här festen kan det hända att, eh, folk byter partner med varann. Vad tycker du om det?
- Sånt där intresserar inte mig, jag kommer från landsorten.

Det där blev sedan dess ett stående begrepp - allt mamma inte kunde tänkas gilla, för hon kom från landsorten.

5 comments:

Internal server error said...

Hur du spelar den där oljerollen:
sitter tyst och hopkrupen i ett hörn. Ingen märker ens att du är där.

E said...

Äh, du är inte uppdaterad. Numera är jag charmig och älskvärd.

salvada kant said...

internal server error: din kommentar har glatt mig hela dagen!

E said...

Men det är så fel!

Internal server error said...

E: Tyst med dig.

Salvada: Tack. Det gläder mig att glädja dig!