Monday, December 10, 2007

Lessing is more

Ann Victorin intervjuade Doris Lessing för ett par år sedan. Lessing är, i likhet med min gamla körskollärare Lasse en människa som skrämmer mig. En extrem skärpa, avsaknad av all onödig osäkerhet. Men samtidigt inte barnsligt tvärsäker heller. Lasse tog ibland ett bestämt tag om ratten och svängde åt en när han tyckte man var för otydlig. Och en gång när vi körde runt i Nacka, någon av de finare delarna, sa han åt mig att stanna utanför ett av husen för han skulle kolla sin brevlåda. Jag var arton och livrädd för alla män, och särskilt Lasse, så jag stannade vid grinden till en stor funkisvilla med en enorm sjötomt. Hans skratt var fullt av hån.

Men vad skulle jag säga... Jo, vid något tillfälle i intervjun kom Lessing och Victorin in på politik, och Lessing nämnde någon minister, och med en urbrittisk bisats liksom i förbigående: "...who ruined everything", för att sedan direkt gå vidare. Jag tycker det var fantastiskt.

4 comments:

salvada kant said...

Varför tog du bort Culkinbilden i "Was ist Musik"-inlägget?

E said...

Den gjorde mig så himla illa till mods. Han ser ut som en mobbare.

Kollar du på Manufacturing dissent på svt?

salvada kant said...

Ja, det gjorde han, fast den var snygg i sammanhanget.
Och nej.
Jag handtvättar stickat.
Men du menar Michael Moore-grejen?
Won't disturb.

E said...

Den kommer tillbaka.
Och Moore, så trött på allt som har med honom att göra. Alla mot, alla för.