Tuesday, December 25, 2007

Skammen

Jag fick faktiskt en bok om Kaurismäki. Fast nu har jag sovit en stund. Den diffusa skammen blev mig övermäktig. Det är något med julen som är så fel, så fel. Tänk såhär: Ni ska sätta upp ett sakralt och oändligt sobert körverk på, vad ska vi säga, på gräsmattan utanför Hoppets kapell vid Skogskyrkogården. Man ska fira Benjamin Brittens födelsedag. Det ska vara stilla sensommarkväll. (Han föddes i november, jag vet, men tänk bort det!) Så långt från luciagala på Globen man rimligtvis kan komma. Men under repetitionerna visar det sig att körsångarna allesammans är före detta Idol-deltagare. Det finns ingen gruppharmoni, alla vill stå längst fram, sjunger affekterat. Du blir olycklig, din Hortons blir värre. Och jag vet inte, betyder det något att sakralt felmärktes av blogger.com:s stavningskontroll som istället föreslog skralt? Och betyder det något att Kjerstin Dellert ser väldigt "romsk" ut på den den här bilden?

6 comments:

salvada kant said...

"han föddes i november, jag vet"
de orden, e, är varför du är så rolig.

Anonymous said...

Tomheten ar en judisk fest paa Long Island.

E said...

Salvada: Håll om mig!

A: Din tomhet är Woody Allensk. Min är... Henrik Schyffertsk. Nu stålull!

salvada kant said...

jag trycker min gipsarm hårt mot din nacke

E said...

Hårdare.

Anonymous said...

nu blev det bara för mycket, woody allen och long island och schyffert.

ordinerar: grönstedts VSOP.
och en bunke att slå sig upprepade ggr i huvudet med.