Sunday, December 2, 2007

Tom Puss

Igår var vi på galleri Bastards lilla fest på Östgötagatan. Konstnärsflator, konstnärsbögar, Detroit-techno samt rökning inomhus. Allt man kan önska sig av en kväll på stan alltså. Jag försökte få kontakt med den snygga och hårda dj:n (tänk Lady Sovereign), men när hon tilltalade mig blev plötsligt underdelen av förstärkaren jag satt på helt rund, och jag fick ta ett väldigt fult och krampaktigt tag om dj-bordet. Det var ett streck i protokollet.

Sedan gick vi till 7Eleven och köpte chips och folköl. R snattade ett paket Dextrosol och kassörskan kallade mig av någon anledning "pappa". Sedan när vi kommit inomhus berättade någon om en kompis som en sommar bestämt sig för att följa DN:s Tom Puss. Minns ni den? En vit katt och en björn klädd i randigt på olika jobbiga sedelärande äventyr. Det var alltid hyllmetrar med text man var tvungen att ta sig igenom varje dag. Ingen orkade. Men den här killen gjorde det under en sommar. Men sedan missade han en dag, och efter det fattade han ingenting.

7 comments:

salvada kant said...

Jag blandar alltid ihop Tom Puss med Rupert the Bear, heter han inte så den där andre, engelse, i randig halsduk? Och då tänker jag på den där andra, våldsammare versionen och sist på Felix the Cat. Alltså minns jag Tom Puss som nåt sordid.

Såg du EFKB förra veckan btw? Bästa hittills. Saker av värde sas.

E said...

Sordid indeed, men mest för att det var så jobbigt att följa handlingen. Rupert the Bear har jag aldrig hört talas om. Däremot fick jag en bok i julklapp av pappa, om en engelsk tönt-björn i gummistövlar och sydväst. Jag var tretton då tror jag, så det måste väl ha varit ett par tre år sedan.

EKFB var bra, den sociala kontrollen och de äldre kvinnliga släktingarna. Intressant att den omskurna somaliskan ändå kände tacksamhet över sina mor- och farmödrars beskydd, och att de skyddat henne från "allt det hemska som kan drabba en ensam kvinna ute i världen".

salvada kant said...

Skulle vara "engelske". Rupert the Bear är väl typ en 30s-skapelse, slightly uppercrust, tror jag. En otäck och våldsam och sexuellt explicit (tror jag) version finns.
Eftersom Tom pUss såg ut som Rupert tänker jag att han är lika out of control.
Paddington är för sissies.

E said...

Paddington, så hette han. Jo, jag minns fortfarande mina systrars hånskratt när jag öppnade paketet.

Internal server error said...

Och inte bara da!

Anonymous said...

Jag hanskrattar just nu!

salvada kant said...

Haha, ni två!
Och god morgon, E. Jag somnade igår när det var dags för Ms FOx. Ska se avsnittet nu, over breakfast, på mikroskärm. Jag vill veta hur det går med Kai.