Friday, January 25, 2008

I-L

Min musiklärarinna på mellanstadiet var både neurotisk, hotfull och tidvis mycket känslosam. Hon och jag hamnade ofta i konflikt med varandra, och hon ringde inte sällan hem till mig och förklarade för min mamma hur elak jag var. Hon hade helt rätt i detta. Till exempel minns jag en lektion tydligt. När vi elever kom in i klassrummet hade bänkarna ordnats enligt ett uttänkt mönster och vår musiklärarinna var märkbart hypoman. Jag frågade henne:

- Har du druckit idag?

Hon började gråta och på kvällen ringde hon min mamma.

Men en sak hon gjorde minns jag fortfarande med värme, och en inte obetydlig mängd glädje. Hon kunde anordna tävlingar där fem eller sex elever tog med sig varsin låt och spelade upp. Sedan fick klasskamraterna rösta om vilken låt som var bäst. Jag deltog varenda gång, kanske tio gånger. Jag älskade de här tävlingarna, men kom inte sällan sist. Bäst gick det då jag tog med mig och spelade upp You gotta love someone med Elton John. Då blev jag slagen av den blonda och tysta tjejen (som jag nog inte visste namnet på ens då) som ställde upp med Total eclipse of the heart.

Men den av gångerna jag var närmast att ställa mig på bänken och sjunga med och dansa med stora och slängiga rörelser var när jag tagit med mig Ring of ice. Jag kunde inte för mitt liv fatta hur inte alla bara älskade den låten! Jag fick där och då en närmast taktil förnimmelse av vad det innebär att vara fullkomligt ensam bland idioter. Jennifer Rush fascinerar mig fortfarande och låten är lika bra idag. Videon är dessutom väldigt suggestiv, med Jennifers otydliga dans. Rörelserna är liksom halvfärdiga, ansatser mest av allt. Och hennes tunga ögonlock, de insinuerar en sorts mild perversion. Ett litet fönsterlöst rum, surrande kontorsmaskiner, vitmålad vävtapet.

Jag kan än idag precis när jag vill se framför mig min musiklärarinna i sin lite dekade Pamela Ewing-frisyr, hur hon står och inväntar crescendot i Whitney Houstons I will always love you. Och när det kommer, hur hon med slutna ögon slår i luften på imaginära trummor och tyst sjunger med i texten. Hur alla mina klasskamrater moltigande sitter och stirrar på henne, vettskrämda.

No comments: