Saturday, March 1, 2008

Nu är jag där igen, men

ser inte Elvis lite ut att heta typ Mischa Taikon på den här bilden?


För en och en halv månad sedan övertrasserade jag mitt Skandiakonto. Jag fick arga brev hemskickade i vilka det stod att de var otroligt besvikna på mig, och skulle bli ännu mer besvikna om jag inte balanserade min skuld illa kvick. Jag hörsammade inte detta. Som straff spärrade de mitt kort (men inte kontot, jag har kunnat betala räkningar fortfarande). Nu har jag en massa pengar på kontot igen, men kortet fungerar inte.

Som tur är har jag ett annat konto, ett där jag har tio tusen i kredit. Detta konto skaffade jag mig vid en tidpunkt av extrem nöd och ångest. Jag hade först tänkt ta ett sk studentlån, men fick förklarat för mig att det skulle löna sig bättre att öppna ett bankkonto med kredit istället. Och så här några år senare måste jag ge banktjänstekvinnan rätt: Det har definitivt lönat sig väldigt bra för SEB att ha mig som kund eftersom jag konstant ligger på minus och med räntan säkert bekostar deras årliga femkamp på Gröna Lund.

När jag öppnade kontot frågade de vad jag ville att kontot skulle heta.

- Hurdå menar du? Ska kontot ha ett namn?
- Ja, "Nödfallskontot", eller "Semesterkontot" till exempel.
- Jag får bestämma helt själv?
- Jaa då.
- Eh... Ångestkontot!

Sedan dess står det ÅNGESTKONTOT högst upp på mina saldobesked. Det är hemskt egentligen.

7 comments:

Psykbryt said...

Hahaha... Jag brukar ha som nöje att skicka betalningsreferenser som Röfven och Arselet när jag gör överföringar till vänner som vill låna pengar. Nu har jag dock inga, har inte haft på länge, så det händer alltför sällan.

Kul blogg

E said...

Du har inga vänner längre? Inte jag heller!

Tack för de fina orden.

Psykbryt said...

Ja, en freudiansk felskrivning!
Har varken vänner eller pengar.

Du skriver fantastiskt bra och jag hoppas att fler upptäcker din blogg!

Psyk

Anonymous said...

E, i all välmening, ska du inte stänga det där kontot? Verkar som sjukt dålig chi.

E said...

Ja, det är nog namnet som gör att jag aldrig får ordning på min ekonomi. Ska fundera på det. Tills vidare tycker jag att du ska ordna din gästbok, den fungerar inte!

Internal server error said...

Jag tycker att det är dåligt med uppdateringar på den häringa bloggen!

Anonymous said...

Jaja, snörp på munnen bara, när jag kommer med ekonomisk rådgivning helt gratis. Den funkade i alla fall nyss!