Tuesday, December 4, 2007

Was ist Musik?

Okej, det nya livet alltså. Det gick inget vidare att gå upp tidigt. Klockan 12.40 vaknade jag och det första jag tänkte var som vanligt: "Alla är besvikna på mig!". Sedan gick solen ner, och då spelade inget någon roll längre.

Jag köpte flm och läste Martina Lowdens text om att livet aldrig kan bli en film, men att man åtminstone kan se på film hela dagarna på Cinemateket (tror jag hon menade). Tidningen är väldigt snygg och inte alls dålig. Sidorna har en behaglig textur, lite som "litteraturfanzinet" mono från slutet av nittiotalet. En jämförelse helt gripen ur luften naturligtvis. Papperet är strävt. Men mono - jag hittade ett gammalt nummer i en "jag måste slänga allt junk!"-frenzy härom veckan. Det slog mig hur ointressant det var att bläddra i den. Alla utom en artikel handlade om manliga författare som var aktuella för ca trettio till femtio år sedan. De allra flesta var skrivna av män också, och det kändes så daterat. Att sida efter sida mötas av svartvita bilder på författarmän i ciggrök och tweedkavajer. Alla artiklar i flm är skrivna av kvinnor. Jag vet inte om det betyder något.


No comments: